Zoeken naar zaadjes

Zoeken naar de reeds aanwezige zaadjes: "Het gezicht van waardering"

Oplossingsgericht werken kan je doen door in kaart brengen van wat reeds werkt. Soms loopt er iets goed zonder dat we het beseffen. In kaart brengen van wat er goed loopt inspireert en geeft energie. Onderstaande oefening is een voorbeeld van het in kaart brengen van de verschillende manieren waarop mensen waardering uiten. Deze oefening kan makkelijk aangepast worden naar andere thema's zoals verbinding of autonomie. 

Korte omschrijving:
Een exploratie van waardering binnen een specifieke context. Er zijn veel manieren om waardering uit te drukken. Waarderen is meer dan complimenten geven. Sommige manieren zijn zeer zichtbaar, andere dan weer subtiel. Het “gezicht van waardering” gaat op zoek naar vormen van waardering die passen binnen de eigen organisatie.  Vertrekkend van wat er reeds goed gaat op zoek gaan naar wat beter kan. Hierbij krijgt ieders beeld over waardering een plaats.

Doelstellingen:
die vorm(en) van waardering benoemen die de deelnemers passend vinden
kleine stappen zetten die kunnen leiden naar meer waardering

Aantal deelnemers: van 6 tot 18 
Benodigde tijd: 100 minuten 
Materiaal: vragen (zie verder)

Instructie: Deelnemers vormen drie groepjes

Stap 1 (30 minuten)  - hoe drukken we nu waardering uit?

In een gespreksronde werken de deelnemers in de groepjes rond 3 vragen:

1.Wanneer en hoe druk jij zelf waardering uit? 
2.Wanneer en hoe ervaar je waardering? Bekijk het zeer breed: het kan gaan om leidinggevenden, collega’s, klanten, …
3.Wanneer heb je je niet waarderend opgesteld? Welke kansen liet je / laat je onbenut?

We werken met drie tafels:  één vraag en één gespreksbegeleider per tafel. De rol van gespreksbegeleider wordt door één van de deelnemers opgenomen. De deelnemers gaan van tafel tot tafel zodat ieder op de drie vragen een antwoord geeft. Reken ongeveer 10 minuten per vraag. De gespreksleider noteert en recapituleert bij elke tafelwisseling wat tot nu toe gezegd is over de waardering. Aan de tafels wordt gewerkt met een spreeksteen: wie het woord wil neemt de steen.

Stap 2 (20 minuten) – uitwisselen in plenum

Plenumgesprek over de conclusies van elke ronde. De begeleider zet de conclusies op flap. Daarbij aanvullen met de verschillende elementen die kunnen gewaardeerd worden nl.:

INTENTIE/ASPIRATIE
INSPANNING  die iemand levert
HANDELING/TAAK die gesteld wordt
RESULTAAT dat bereikt wordt
KWALITEIT

Stap 3 (30 minuten) – Wat kun je zelf doen? Wat kan de organisatie?

Terug in dezelfde 3 kleine groepjes met deelnemer-gespreksleider zoals in stap 1 de volgende vraag behandelen:

“Als bovenstaande onze  waardering weergeeft zoals ze nu is, hoe zetten we dan één stap verder? Hoe kan ik zelf in mijn professioneel handelen één stap naar meer waardering zetten. Wat kunnen collega’s, het team, de leidinggevenden,  de organisatie  … doen?”

Stap 4 ( 20 minuten) – In plenum verzamelen en keuzes maken

De verschillende voorstellen in plenum oplijsten. Deelnemers laten stemmen zodat er een top 3 ontstaat.

Ervaringen:
Leidt tot zeer concrete ideeën waar de deelnemers zelf verantwoordelijkheid voor willen nemen en vergroot de waaier aan waarderingsmogelijkheden.  

Terug